Mer om boken hittar du på Calazo Förlags hemsida.

Utgångspunkt: Längst in på Hejderidaregatan
Längd: 10 km
Teknisk svårighetsgrad: 1
Underlag: Grus och stig
Karta: Calazo terrängkarta Norra Göteborg 1:50 000, Änggårdsbergen 1:10000 (Majorna OK)

Änggården med sitt centrala läge -passar utmärkt som en introduktion till Göteborgs skogscykling. Det är enkelt att ta sig till toppen av ljungheden och sen luffa runt på det myller av stigar som finns. Denna led ger dig en överblick över området, och när du kört leden en gång kan du fortsätta utforska på egen hand. Tappar du bort dig finns det alltid någon runt nästa krök som kan hjälpa dig till rätta.

Där Hejderidaregatan tar slut hittar du en av flera infarter till området. Här börjar flera stigar som löper samman och för dig upp för en lång backe och vidare fram till en liten sjö. Vid sjön tar du av till höger och cyklar utmed sjöns västra sida.

Håll rakt fram i nästa stora stigkors och fortsätt tills du kommer till ytterligare ett stigkors. Här viker du av till höger in på en mindre stig. När du kommer fram till en större korsande stig tar du av till höger igen och cyklar nu på en härligt vindlande och böljande stig ner mot Eklanda.

Snart skymtar du hus, fortsätter över ett krön, fram till en äng, och in på den andra av de två stigarna som korsar ängen. Stigen tar dig genom en gammal gärdsgård och över några hällar. Där hällarna tar slut viker du av till höger.

Här börjar en seg stigning på en stenig och rotig stig. Stigen fortsätter utmed bostadsområdet ut till en grusväg. Ta vänster och vid nästa kors sväng av från grusvägen och in på den lilla stigen. Efter det brantaste partiet kommer du upp på en ås där du kan stanna och pusta ut. Ta sen den större stigen åt vänster mot Trindemossen, och njut av den böljande utförskörningen mellan krokiga tallar. Stigen blir här också bredare och mindre teknisk.

Efter ca 300 meter når du ett större stigkors där du svänger höger. Stigen slingrar sig nu norrut över hällar och branter. Efter att ha passerat en liten sjö på vänster sida fortsätter du rakt fram innan det bär av utför en stenig brant.

Nere i den lummiga dalen cyklar du vänster i de korsningar som följer, och tar dig uppför en brant backe fram till en liten sjö. Håll vänster längs sjön för att i nästa kors ta höger. Ta dig upp till ljunghedens topp, stanna och njut av utsikten. En klar dag kan du se Göteborgs södra skärgård.

Följ den lätt sluttande sandiga stigen ut över ljungheden och håll sen höger tills du är nere på ett grusspår. Ta höger även här och ganska strax vänster in på en stig som tar dig tillbaka mot Hejderidaregatan.

Änggården är ett område som inte bara uppskattas av cyklister utan även av vandrare och hundar, så cykla gärna här på vardagar då det är lite mindre folk på stigarna. Tack vare alla som promenerar går det ofta bra att köra även när snön har lagt sig, då stigarna blir som hårdpackade rodelbanor att susa fram på.

Mer om boken hittar du på Calazo Förlags hemsida.